سلامت و بهداشت

حکم شرعی دستبند خلخال یا خلخال هیئتی

متاسفانه چند سالی است که نوجون ها در مراسم امام حسین خلخال دست میکنند. اما واقعا فلسفه این کار چیست ؟ ایا از نظر شرعی مشکل دارید یا … پس با ما همراه باشید.

معنی خلخال

خَلخال حلقه‏ای فلزی، زینت بخش پای زنان است.

دستبند خلخال چیست

دستبند خلخال دستبندهای ساده‌ای از جنس نقره ، برنج یا مسی که بعنوان دستبند و یا پابند برای آقایان یا بانوان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دستبند خلخال نماد چیست

متاسفانه مطلب زیر به دروغ در نت منتشر شده است:
دستبند خلخال نماد ارادت به حضرت زینب (س) و نشان از مظلومیت این بانوی عزیز می‌باشد . که علاوه بر نماد مذهبی و ارادت به بانوی بزرگوار اسلام ، خواص و فواید بسیار زیادی نیز برای بدن نیز دارد .
این دستبند هیچ خاصیتی ندارد. لطفا هوشیار باشید.
فلسفه خلخال دست مردانه
متاسفانه مطلب زیر به دروغ در نت منتشر شده است:
افراد مذهبی و ارادتمند به حضرت زینب (س) برای نشان دادن ارادت خود به این بانوی بزرگوار ، از دستبند خلخال استفاده می‌کنند . از این رو ، حتی در بین مردم به اسم دستبند هیئتی نیز معروف شده است .

حقیقت چیست ؟

دستبند خلخال یا همان خلخال هیئتی در هیچ کجای روایات به ان اشاره نشده است و هیچ ارتباطی با نماد ارادت به حضرت زینب ندارد. متاسفانه تعدادی سایت سودجو در این زمینه فعالیت میکنند و با بازی کردن با افکار نوجون ها اقدام به فریب انها میکنند و بیان میکنند بیاید خلخال بخرید تا ارادت خود را نشان بدهید !
درست است که از نظر شرعی اگر خلخال از جنس طلا نباشد و توهین به اهل بیت نباشد میشه اونو دور دست انداخت. اما دقت کنید که این امر فریبی بیش نیست. اگه واقعا میخواهی بگی من عاشق حضرت زینب هستم تلاش کن تا زندگی خودت را رنگ و بوی خدایی بدهی.
کاری را اتجام بده که در روایات به ان اشاره کرده باشند. نه کاری که یهویی چند سال است رسم شده است و برای خودنمایی برخی نوجون ها انجام میدهند. و بیشتر جنبه زینتی دارد یا جنبه ارادتی !

اخرش خلخال هیئتی بخرم یا نه ؟

امام حسین نیاز به دستبند و لباس مشکی تو نداره
امام حسین نیازی به شال مشکلی تو نداره
امام حسین نیاز به دو کیلو گریه کردن و به سر و صورت زدن تو نداره
امام حسین فقط ازت میخواهد که ادم باشی و خودت رو بسازی و واقعا یار واقعی او باشی و زمانی که باید گناه کنی به خاطر ارادت به امام زمان خودت از گناه چشم پوشی کنی
وگرنه اگه توی جلسه روضه شرکت کنی و چند ساعت بعد با رلت چت کنی و لذت جنسی ببری واقعا تمام عزاداری های شما بیهوده بوده است.

خلخال در نماز

بنابر مشهور، نمازگزاردن زن با خلخال صدا دار مکروه است. خلخال از مصادیق زینت زنانه است؛ از این رو، استعمال آن بر مرد حرام می‏باشد.

در احکام اسلامی، «طلا» برای مردان حرام است. استفاده از زیورآلات غیر طلا مانند «گردنبند» و «دستبند» نیز برای مردان شرایطی دارد.

 به گزارش نوجوانی، نظر سه تن از مراجع تقلید در این باره را بخوانید.
مراجع
سوال
پاسخ
آیت الله خامنه ای
انداختن زنجیر توسط مردان چه حکمى دارد؟
اگر زنجیر از طلا باشد و یا از چیزهایى باشد که استفاده از آنها مخصوص زنان است، انداختن آن براى مردان جایز نیست.
آیت الله مکارم شیرازی
آیا مردان مجاز به استفاده از “گردنبند” و “دستبند” از جنس غیر از طلا هستند؟
چنانچه طلا نباشد و علامت و نشانه ای از گروه های منحرف محسوب نشود اشکالی ندارد.
آیت الله موسوی اردبیلی
آیا انداختن «گردنبند» و «دستبند» غیرطلا برای مردان مجاز است؟
چنانچه طلا نباشد و علامت نشانه ای از گروه های منحرف محسوب نشود، اشکالی ندارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫24 دیدگاه ها

  1. چرا انتساب این جور آلات و وسایل به فرقه منحرفه و گمراه صوفیه و دراویش اصلا مطرح یا اشاره نشده است؟؟این دستبندها و خیلی از اقلام دیگه ای مثل گردنبند ها و دستبندها و زنجیر ها و… که بازارش تو محرم خیلی گرمه منتسب و مربوط به تصوف و صوفی گری و درویش بازی هست

    1. سلام مهدی جون. متاسفانه در هیچ کدام از منابع معتبر به این موضوع اشاره نشده است. شکی نیست این امر دسیسه دشمن است و فرقه های منحرفی پشت ان مخفی شده است. اما بدون دلیل نمیشه به فرقه صوفی ها اونو منصوب کرد. باید مدارک معتبر دال بر این موضوع باشه گلم.

    2. صوفی ها لباس هم میپوشند غذا هم میخورند. ما نباید بخوریم؟

  2. اینکه میگن نشانه ارادت به خضرت زینب هست و اصلا کاری ندارم و یه چیز بی معنی هست. یه سریا ام میگن مرید های امام علی یا شاگرد هاشون یا محباشون تو اون زمان خلخال دستشون میکردن. اگر کسی هم از این بابت بخواد محبتشو نسبت به اهل بیت نشون بده ایرادی داره؟ کسی بدون گریه برای امام حسین و بدون رفتن به مجلس عزای امام حسین و بدون مشکی پوشیدن هم عاشق این خانواده نمیشه. به قول اقای هلالی اگه دنبال ادم گمراه میگردی برو تو کوچه خیابون ریخته. صوفی ها هم خیلی کارا میکنن مثلا لباس میپوشن چون اونا میپوشن ما نپوشیم؟ الکی بی مدرک یه حرفی نزنید و نسبت هم ندید(روایت هم هست که خود امام حسن (ع) تو دستشون خلخال داشتن.)

    1. سلام ناشناس گرامی. لطفا انتشار اکاذیب نداشته باشید. و اینقدر به نوجون ها دروغ نگوید. هیچ راویت و حدیثی برای استفاده از خلخال نداریم. اگه راست میگوید روایت و سند معتبر ارایه کنید. فقط میخواهید با این تفکر خودتون بچه ها رو گول بزنید تا انها را مجبور کنید از فروشگاه شما خرید کنند تا جیب خودتون پر از پول شود. اصلا براتون اهل بیت مهم نیست. لطفا نقش بازی نکنید

  3. سلام برادر غیر خونی من .
    شما که میگی ایشون بدون مدرک حرف میزنه
    آیا شما مدرکی در جهات حرفتون دارید؟
    چرا فک میکنید یک دستبند باید افراد رو به فرقه ای وصل کنه
    امام صادق علیه السلام میفرمایند
    شیعه به ۷۲فرقه تبدیل میشه
    سعی نکنید مردم رو دسته بندی کنید
    قمه زدن جایز نیست
    لخت شدن هم میگیم جایز نیست
    ولی انداختن یک دستبند فک نکنم موضوعی باشه که فقی بیاد راجبش اصلن حرف بزنه

    1. سلام ارمان جان. خودتون هم بیان میکنید که فکر نمیکنید چیزی گفتن یا نه. کسی نمیگه این خلخال حرام است. بلکه میگویم هیچ روایتی نداریم که این خلخال خوب است. پس چیزی که در موردش روایت نداریم را نباید بیهوده در دل نوجون ها انداخت و بهشون گفت برای نشان دادن ارادت خودت به امام بیا دستبند بخر. امام نیاز به دستبند جعلی ما نداره. ما باید با دل خودمون بریم سمت امام ها نه با فریب کاری و چندتا خلخال بیهوده. این موارد فقط برای سو استفاده از روح لطیف نوجون ها ایجاد شده است.

  4. سلام
    این چیزی که شما میگی درسته ولی نشون دادن مسلمون بودن یا محب اهل بیت بودن چه مشکلی داره؟
    مثل اینکه چرا ما با انگشتر عقیق تو دست راست نشون میدیم ما شیعه هستیم اینم همونه ولی این تو روایات اومده اما دستبند خلخال تو روایات نیومده اما به دیگران نشون میده ما حضرت زینب(سلام الله علیها) رو دوست داریم؛ هر چند تو روایات ما نیومده باشه

    1. علیرضا جون. میگم چرا نماز صبح رو به جای ۲ رکعت ۵ رکعت نمیخونی ؟ خب اینجوری که بهتره. یه چیزی هم بیشتر خوندی و ثواب بیشتر کسب کردی !
      قرار نیست ما از خودمون چیزی رو در بیاریم و به اسم اسلام جا بندازیم. انگشتر عقیق از دیرباز توسط تمام امامان مطرح شده است و براش کتاب ها نوشته شده است. پس باید عمل کنیم
      اما برای یه دستبند الکی بیایم و بگیم نشانه ارادت است کاری اشتباه است. و خلاف اسلام عمل کرده ایم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا