سلامت و بهداشت

رشد سینه در پسران نوجوان

این اتفاق برای همه پسران نمی افتد اما یکی از این تغییرات می تواند بزرگ شدن بافت سینه ای باشد که به آن رشد غدد پستانی در مردان می گویند.این اتفاق کاملا عادی و همیشه موقتی است .پس دقیقا چگونه این افزایش بافت سینه برای پسران اتفاق می افتد؟

بزرگ شدن غدد پستانی حالتی است که در آن بافت سینه ای در مردان شکل می گیرد و این اتفاق معمولا به خاطر تغییر طبیعی هورمونی در دوان بلوغ می باشد.در بدن مردان هورمون هایی که توسط بیضه ها ساخته می شوند مسئول موی صورت,رشد سبیل,ضخیم شدن صدا, افزایش طول آلت تناسلی است.

پسران و دختران هر دو هورمون تولید می کنند: اندروژن هورمونی است که باعث ایجاد صفات جنسی در مرد می شود و استروژن هورمونی که مسئول ویژگی های زنانه است.

در بدن دختران افزایش بافت سینه ای به دلیل مقدار زیاد استروژن به وجود می آید .در دوره بلوغ تولید هورمون اندروژن در بدن پسرها به طور قابل توجهی افزایش می یابد در حالی که میزان استروژن کم می ماند.

رشد بافت سینه می تواند در یک یا دوطرف قفسه سینه ظاهرشود و ناحیه سینه حساس تر می شود.این به این معنی نیست که شما تبدیل به دختر می شوید.فقط یک تغییر کوچکی در هورمون های شما رخ می دهد زمانی که شما وارد دوره بزرگسالی می شوید تا به چه اندازه عادی است؟

این طور فرض می شود که تقریبا نصف تمام مردان تا حدی رشد بافت سینه را در یک یا دو سینه خود تجربه می کنند .رشد بافت سینه ای تقریبا همیشه یک وضعیت موقت است و بسیار غیر معمول است که سینه ها به رشد خود ادامه دهند.آنها نهایتا در طول چند ماه تا دوسال کاملا پهن می شوند, خود به خود از بین می روند و به هیچ گونه درمان دارویی و یا جراحی نیازی نیست.

حتی با وجود این که این تغییر موقت برای همه نوجوانان پیش می آید, بعضی از پسران از ظاهر خود خجالت می کشند.بیشتر پسرها فکر می کنند که پوشیدن لباس های گشاد این وضعیت را کمتر در معرض دید قرار می دهد تا وقتی که در گذر زمان بزرگ شدن بافت سینه ای متوقف شود.جراحی رفع افزایش بافت سینه هم در بعضی موارد اختیاری است.اگر پسری احساس کند که رشد بافت سینه اش او را آزار می دهد, می تواند راجع آن با پزشک صحبت کند.

هرچند که عامل اصلی رشد بافت سینه دوران بلوغ است اما در بعضی اوقات می تواند به دلیل برخی بیماری ها یا عوارض جانبی داروها باشد وهم چنین مصرف غیرمجاز برخی داروها مثل آنابولیسمی استروئیدی, ماری جوانا, یا هروئین می تواند میزان هورمون ها را به هم بریزد و باعث رشد بافت سینه ای شود.

مسئله دیگری هم وجود دارد که به آن رشد بافت سینه ای کاذب می گویند که به دوران بلوغ یا هورمون ها هیچ ربطی ندارد.به طور ساده,این اتافاق به خاطر وجود چربی اضافی در ناحیه قفسه سینه پسران می باشد و مثل این است که سینه دارند.یک آزمایش پزشکی می تواند تشخیص دهد که آیا کسی رشد بافت سینه دارد یا دچار بافت سینه ای کاذب شده است.

اگرشما هرگونه سوالی دارید , با دکتر خود صحبت کنید و به خاطر داشته باشید که رشد بافت سینه ای موقت, یک دوره ی رایج, در بلوغ پسران است و  معمولا خود به خود از بین خواهد رفت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫91 دیدگاه ها

  1. سلام ببخشید من سوالم اینه که سینه های من خیلی بزرگه نسبت به بقیه افراد چاق من ۱۸۱cm قدم عع و ۱۲۷ کیلو جرمم و BMI ام ۳۹ عه من آزمایش هورمونی هم دادم و گفتن که سالمه پزشک ولی من همیشه خجالت می کشم لباسام رو می کشم پایین تا جمع و جور تر به نظر بیام . بقیه میفهمم رد میشم مسخره ام میکنن یا نگاه میکنن و میخندن بعد این رشد سینه هامم کاذب نبوده که بعد چند ماه برطرف بشه من ۱۳۹ کیلو بودم و الان لاغر شدم ۱۲ کیلویی تو دو ماه و نیم ولی هیچ اعتماد به نفس ندارم هیچ میرم بیرون نمیتونم سرم رو بالا بگیرم خیلی حس بدی دارم میدونید لطفا کمک کنید ممنون

    1. سلام خسته نباشید
      من ادریس هستم
      من 14 سال سن دارم وزنم 45 کیلو هستم مشکل بزرگی سینه ها دارم حدود 6 ماه میشه سینه هام رشد کرده و من واقعن خجالت میشم
      و بعضیا میگن بزرگی سینه ها طبیعی هست به علت جوانی هست آیا در جوانی سینه ها بزرگ میشه یا ن خواهش مندم که جواب ام را بدید؟
      وقت خوش روز بخیر

      1. سلام عزیزم. خیالتون راحت باشه. رشد سینه ها طبیعی است. لطفا خجالت نکش. در مورد این موضوع هم با مامان یا بابا حرف بزن. باور کن انها تنها امین شما در مورد مسایل جنسی هستند.

    2. سلام
      ببخشید من ۱۶ سال سن دارم ۸۸ کیلو هستم
      سینه هام خیلی رشد کردن و داخلشون توده مانند هستش
      میخواستم بدونم طبیعیه و کی از بین می‌ره ؟

  2. سلام نوجون گل.پاسخ خیلی واضح است. باید کمی بیشتر وزن خود را کم کنید تا به زیر ۱۰۰ کیلیون برسید. میدونم خیلی سخته و فشار زیادی بهتون میاد. اما اگه میخواهید اعتماد به نفس شما بره بالا و دیگه از مشکل بزرگی سینه هاتون رنج نبرید باید به خودتان این سختی را بدهید.

  3. سلام خسته نباشید من واقعا نگرانم 18 سالمه قد 170 وزن 55 کیلو کمبود وزن دارم ولی یکم شکم پهلو دارم تویه یه ماه اخیر هم سینه هام یکم جلو اومده زیرشم احساس میکنم یه غده ای چیزی هست آیا تو این سن خود ب خود برطرف میشه یا باید جراحی شه

    1. سلام پارسا جان. وجود غده یا توده طبیعی است مگر انکه همراه با درد باشه.

  4. سلام ببخشید من ۱۴ سالمه حدود یک سال و نیم هس ک یک سینم رشد کرده و یکیشم حدود ۶ ماه هی میشه هردو خیلی بزرگ نشدن زیر نوک سینمم احساس میکنم چیزی هست ممکنه سرطان سینه باشه یا خود ب خود برطرف میشه

    1. سلام. این مورد سرطان سینه نیست. طبیعی است امیر جان

  5. سلام وقتتون بخیر من ۱۳ رو دارم تموم میکنم قدم ۱۵۶ و وزنم ۶۲ کیلوعه ویکم شکم پهلو دارم و سینه هام بزرگ شدن و خجالت میکشم برم بیرون لطفا کمکم کنید خیلی نگرانم

      1. سلام وقت بخیر من۱۴سال هم هست و حدود ۶۵کیلیو وزن ام هست و ۲سال هست سینه ام بزرگ شده و بعد ۱سال ۱۰ماه بهش دست میزنم
        لطفا بگید چیکار کنم

        1. سلام حجت جان. رشد سینه شما طبیعی است. نگران نباش گلم

          1. سلام خسته نباشید طبیعی هست یعنی بر طرف میشه

          2. سلام. اگه ژنیکوماستی باشه بله. ولی ورزش حتما باید انجام بدهید

          3. سلام خسته نباشید مکمل بدن سازی نوک سینه رو بزرگ میکنه

          1. سلام من ۱۴ سالمه چند ماهی هست که یکی از سینه هام کمی بزرگ شده
            اگه طبیعی هست
            میشه بگید تقریبا تو چه سنی به حالت عادیش برمیگرده؟

          2. سلام. لطفا اموزش ژنیکوماستی را بخوانید. این امر طبیعی است و جای نگرانی نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا