اخلاق و عقاید

چگونه فرزند را برای شب قدر آماده کنم؟

تربیت معنوی فرزند

فراموش نکنید که یکی از وجوه مهم تربیتی کودک، تربیت معنوی است. سلامت روح فرد ارتباط مستقیم با معنویت دارد. بنابراین از بزرگترین وظایف والدین، تلاش در جهت پرورش معنویت در کودک است. تحقیقات نشان داده‌اند افرادی که باورهای معنوی و مثبت دارند، کمتر به سمت بزهکاری و خطا رفته و حتی کمتر دچار بیماریهای جسمی همچون فشارخون می شوند. این افراد از نوعی آرامش و اطمینان خاطر برخوردار هستند که برخواسته از باورهای مثبت و معنوی آنهاست.
این افراد کمتر دچار افسردگی و پوچی می شوند و در بحرانهای زندگی، دلگرم به یک تکیه گاه درونی هستند که همین مسئله به سلامت روان و جسم آنها کمک میکند. پس تربیت معنوی کودک که ابعاد و وجوه متفاوتی دارد، از اهم مسئولیتهای والدین است.

شب قدر

شب قدر، شب قدر است، برکات و نعماتش نازل می شود و به کوچک و بزرگی آدمها نگاه نمی کند، به فقیر و غنی بودنشان کاری ندارد. تمام اتفاقات شب قدر برای همه زمینیان است. کودک ما نیز یکی از آنهاست. گمان نکنید که شب بیداری، آن هم سه شب در سال قرار است سلامت جسم کودک شما را به خطر بیندازد. نگران نباشید که ممکن است سرو صدا او را اذیت کند. با خودتان نگویید بچه اذیت می شود و چه کاری است شب قدر خودم را هم خراب کنم، «می‌خوابونمش که سروصدا نکنه!» بر فرض همه‌ی اینها، نکاتی هست که می توانید با رعایت‌شان از آسیبهایشان جلوگیری کرده و کودک را برای این سه شب آماده کنید. در زیر به تعدادی از این نکات اشاره خواهیم کرد.

بیدار باش

حضرت زهرا(س) که الگوی تمام و کمال ما در امر تربیت هستند و نتیجه‌ی تربیتی‌شان امامانی معصوم است، در شب‌های قدر، فرزندانشان را بیدار نگه می داشتند. خاصه شب بیست و سوم که طبق روایت احتمال قدر بودنش بیش از دو شب دیگر است. ایشان تلاش می کردند فرزندانشان در شب قدر بیدار بمانند و برای این امرحتی اگر بچه‌ها خوابشان می گرفت به صورتشان اندکی آب می‌پاشیدند.

آماده باش

اگر کودکتان به سنی رسیده که می توانید جریانات مربوط به شب قدر را در قالب داستان برایش بگویید، حتما از قبل این کار را بکنید. کودکان از سه چهارسالگی با داستان و قصه ارتباط برقرار می کنند، پس شروع کنید، دست به کار شوید و یک داستان جذاب و البته مستند برای کودکتان ترتیب دهید. داستانی که هم اطلاعات دینی او را افزایش دهد و هم کودک را مشتاق کند. می توانید حتی نمایشی بر اساس قصه ترتیب دهید که کاملا با آن ارتباط برقرار کند. در قصه گفتن خلاق باشید و از ابزار و امکاناتتان استفاده کامل را ببرید.

هدیه بدهید

اگر کودکتان دختربچه است می توانید به او یک چادر نماز کوچک و رنگی هدیه دهید که هم خاطره این شب را برایشان زنده نگه دارید و هم با آن شاد و سرگرم شود. اگر هم پسربچه است، میتوانید یک شال کوچک و سبزرنگ یا یک جانماز یا عبای کوچک به او هدیه دهید. با این کار به علایق و سرگرمی‌های کودک جهت می‌دهید و هم او را برای این شب آماده و مشتاق می‌کنید.

سوره قدر

سوره قدر را به کودک آموزش دهید. کار زیاد سختی نیست. کافی است کودک بتواند کلمات را درست ادا کند. زود خسته نشوید. از یکی دو هفته قبل از فرارسیدن شب قدر، این کار را شروع کنید. نه خودتان و نه کودکتان را تحت فشار نگذارید و سعی کنید با بازی و هیجان این کار را انجام دهید. همین که خسته شدید کار را به زمان دیگری موکول کنید.

ساعت خواب

ساعت خواب کودک را تنظیم کنید. اگر کودکتان از صبح که از خواب بیدار شده هنوز نخوابیده و قرار است امشب را هم بیدار بماند، مطمئنا شما در بیدار نگه داشتنش موفق نخواهید شد. از چند روز قبل ساعت خواب او را تنظیم کنید، چندساعتی قبل از فرارسیدن ساعات شب بیداری، بچه را بخوابانید تا سرحال باشد.

غذای سنگین به کودک ندهید

غذاهای سبک به کودک بدهید تا خواب آلود نشود. غذاهای که سرخ‌کردنی داشته یا زیادی شیرین‌اند، بچه را دچار خواب آلودگی می کند. در سیره حضرت زهرا(س) هم آمده است که در این شب به کودکانشان غذای سبک می‌دادند.

شما بچه دارید

شما بچه دارید و نمی توانید مانند یک فرد مجرد، هر کجای مجلس که دلتان خواست بنشینید. خودتان را به زور در شلوغی‌های مراسم‌ جا ندهید. هر کجا که به سرویس‌های بهداشتی دسترسی راحت تری داشته باشید، صدای بلندگوها مناسبتر باشد و قدم زدن برایتان مقدور باشد، مناسب تر است. زیر بلندگوها و در دل جمعیت نشستن مناسب حال شما نیست.

با خودتان خوراکی داشته باشید

عجیب نیست که کودک شما خسته و گرسنه شود، پس با خودتان خوراکی‌های مورد علاقه کودک و اسباب بازی‌هایی که کمی سرش را در مواقع خستگی گرم کند و جنبه آموزشی هم داشته باشد، داشته باشید. مثلا کاغذ و مدادرنگی با خود ببرید و از کودکتان بخواهید فرشته‌هایی که امشب به زمین می آیند را نقاشی کند، یا هر آنچه دلش میخواهد خدا امشب به او بدهد را نقاشی کند.

آرام و صبور باشید

در تمام این مراحل آرام و صبور باشید. هرگز کودکتان را بالاجبار به مناسک این شب مجبور نکنید. در عین حال شرایط را طوری تنظیم کنید که به سمت آنها پیش برود و اشتیاق پیدا کند. عصبانیت و خشونت کارتان را خراب می کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا