سبک زندگی

چطور در آزمون تیزهوشان قبول شویم ؟

دانش آموزایی که می خوان تو آزمون تیزهوشان قبول شن باید علاوه بر مشخص کردن هدفشون با نحوه مطالعه ، اهمیت هر درس و برنامه ریزی برای قبولی تو این آزمون هم آشنا باشن . این جوری خیلی راحت می تونن تو آزمون تیزهوشان قبول بشن و به نتیجه دلخواهشون برسن .

تعداد متقاضیای آزمون تیزهوشان زیاده ولی تعداد کسایی که با آشنایی کامل دارن برای این آزمون تلاش می کنن کمه . قبولی تو مدارس تیزهوشان آرزویی برای خیلی از دانش آموزا و والدینشونه که البته طبیعیه قبولی تو مدرسه ای که پذیرش معلماش هم مثل پذیرش دانش آموزا با سخت گیریه ، طرفدارای زیادی داشته باشه .

اما وقتی هدفتون مشخص کردین و مقصدتون مشخصه دیگه نگران نباشین . فقط کافیه برای رسیدن به مقصدتون همه جوانب مسیر رو در نظر بگیرین تا بتونین خیلی راحت به خواستتون برسین . حالا در ادامه به عنوان شخصی که این راه رو طی کرده و این مسیر پر پیچ و خم رو رفته بهترین راهکار برای رو قبولی آزمون تیزهوشان گفتیم .

اول بریم سراغ اینکه از چی شروع کنین

آزمون تیزهوشان نهم به دهم از دو بخش استعداد تحلیلی و استعداد تحصیلی تشکیل شده حالا اصلا این دو بخش شامل چه چیزایی میشه و چقدر تو قبولی دانش آموزا تاثیر گذاره ؟

 استعداد تحلیلی : از این بخش 50 درصد قبولی دانش آموزا به نمره ای که ازش می گیرن بستگی داره تو آزمون تیزهوشان 50 تا سوال میاد و فقط هم 50 دقیقه برای جواب دادن به سوالای استعداد تحلیلی وقت دارین . اما نگرانی که اکثر دانش آموزا دارن اینه که سوالای استعداد تحلیلی چه جوریه ؟

ببینین استعداد تحلیلی سوالاتی برای سنجش هوش ، استعداد و خلاقیت شماس ! اصلا نگران این سوالا نباشین چون خیلی راحت می تونین به این سوالا جواب بدین فقط کافیه با این نمونه سوالا آشنایی داشته باشین تا روال کلی سوالا دستتون بیاد و سر جلسه آزمون خیلی سوالا براتون نا آشنا نباشه .

 حالا بریم سراغ سوالای استعداد تحصیلی : همون طور که از اسمش معلومه استعداد تحصیلی از مباحث درسی و تحصلیتون قراره سوال طرح بشه . یعنی سوالا از کتابایی که تو مدرسه خوندین طرح میشه . که از استعداد تحصیلی هم 50 سوال طرح میشه که تو جدول زیر منابع استعداد تحصیلی رو براتون گذاشتیم که ببینین از هر درس چند تا سوال میاد .

همون طور که می بینیم از هر درس 10 تا سوال میاد و برای جواب دادن بهشونم کلا 70 دقیقه زمان دارین . اما این زمان رو چه جوری باید تقسیم کنین ؟ اصلا از الان برنامه ریزیمون چه جوری باشه که بتونیم به خوبی سوالارو جواب بدیم و به نتیجه قبولی مدرسه تیزهوشان برسیم ؟

حالا چجوری بخونیم ؟

برای قبولی تو آزمون تیرهوشان اول باید هدف خودتون رو مشخص کنین . مظور از هدف رشته ایه که می خواین توش قبول بشینه . چون ضرایب درسای شما تو آزمون برای هر رشته متفاوته . تو جدول زیر ضرایب هر درس رو برای رشته های مختلف گذاشتیم تا ببینین با توجه به رشته ای که انتخاب کردین پر اهمیت ترین درساتون کدومه .

طبق جدول بالا مثلا اگه قصد قبولی تو رشته علوم تجربی رو دارین می بینین که مهم ترین درسایی که تو قبولیتون تاثیر گذاره به ترتیب درس علوم ، ریاضی ، ادبیات و در آخر معارف و مطالعات اجتماعیه . اینجوری دیگه می دونین باید وقتتون رو بیشتر رو چه درسایی بزارین ، هم برای مطالعه و هم برای سر جلسه آزمون مدرسه تیزهوشان .

فقط حواستون باشه که سوالات آزمون مدارس تیزهوشان هم از پایه هشتم میاد ، هم از پایه نهم .

اما یه نکته اساس رو همین جا بهتون بگم که درسایی تو آزمون مدارس تیزهوشان برای قبولی شما خیلی مهمه که اکثر بچه ها نزنن یا درصد کمی ازش بزنن . درس ریاضی هم جزو اون درساس . شما هر رشته ای رو که انتخاب کردین ، درصد ریاضی خیلی می تونه تو قبولی شما تاثیر داشته باشه . چون اکثر بچه ها نمیزنن یا درصد خیلی کمی ازش می زنن .

پس هر چقدر بتونین به سوالای درس ریاضی بیشتر جواب بدین شانس قبولیتون بالاتره میره . چون طبق تجربه دیدیم که اختلاف قبولی بیشتر بچه ها توی درصد ریاضیه ! پس حسابی بخونیدش .

 حالا بریم سراغ اینکه چه جوری بخونیم و تست بزنیم !

اول از همه باید منابع مطالعاتی رو تهیه کنین . خوب حالا بازم سوال پیش میاد که از چه منابعی ؟ ببینین اولین منبع شما باید کتابای درسیتون باشه چون کسایی که قراره سوالای آزمون تیزهوشان رو طرح کنن از کتابای درسیتون سوالا رو طرح می کنن .

پس اول کتابای درسیتون رو جز به جز بخونین و بفهمین و درکشون کنین . چون الان بیشتر سوالا داره مفهومی میشه . بعد تست بزنین . حالا چه جوری بخونین ؟ اول از همه باید یه برنامه ریزی برای خودتون داشته باشین .

شروع کنین درس به درس بخونین ، بعد از این که کامل خوندین ، تست آموزشی بزنین و 3 روز بعد تست تکمیلی و در آخر هم حدودا دو هفته یکبار ، تست مرور بزنین و این روش رو برای همه درسا تکرار کنین . مطمئن باشین خیلی راحت به هدفتون یعنی قبولی آزمون تیزهوشان می رسین .

سوالات متداول

1- آیا سوالات آزمون تیزهوشان فقط از کتابای درسی میاد ؟

خیر ، علاوه بر سوال از کتابای درسی از مبحث استعداد تحلیلی هم سوال میاد که تو این مقاله براتون توضیح داده شده .

2- آیا سوالای آزمون تیزهوشان فقط از پایه نهم مطرح میشه ؟

خیر ، سوالای آزمون تیزهوشان هم از پایه نهم و هم از پایه دهم میاد که تو این مقاله جزئیات بیشتر گفته شده .

3- بهترین راه برنامه ریزی برای قبولی تو آزمون تیزهوشان چیه ؟

همونطور که تو این مقاله به طور کامل گفتیم ، بهترین راه اینه که بعد از مشخص کردن هدف درصدای درس ها رو با توجه به رشته ای انتخاب کردین بررسی داشته باشین .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام لطفا یه مقاله هم درباره قبول شدن در آزمون نمونه دولتی ارائه بدین

  2. سلام وقتتون بخیر🌹
    ببخشید من امسال هفتم هستم سال بعد به هشتم میروم ایا میتوانم وارد تیزهوشان شوم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا