سبک زندگیوالدین

چگونه فرزندانمون رو برای امتحان آماده کنیم؟

موفقیت در امتحانات و مدرسه آرزوی هر پدر و مادریه. شما میتونین بچه هاتون رو طوری تشویق کنید که برای مدرسه و امتحانات آماده بشن و نمرات خوبی بگیرن. شما این کار رو میتونین با یاد دادن عادات خوب مطالعه یا آماده کردن اون ها برای امتحانات انجام بدین. فرقی نمیکنه در هر دوحالت شما نشون میدین که فرزندتون رو حمایت میکنین و به اون ها قوت قلب میدین.  در همه ی حالت ها به وجود آوردن فضایی که بدون استرس هستش مهم ترین چیز برای موفقیت فرزندان در امتحان هستش. در این مقاله سعی شده به این نوع روش ها پرداخته بشه و به شما در این راه برای کمک به فرزندانتون بیشتر یاری رسونده بشه.

قسمت اول – آماده شدن برای یه امتحان خاص کلاسی یا امتحانات آخر ترم

۱-برنامه ریزی کنید

به برنامه ی امتحانات فرزندتون نگاه کنید و مطابق با اون براش برنامه ریزی کنید. این کار رو میتونید از اول سال تحصیلی شروع کنید و امتحانات مهم بچه هاتون رو یادداشت کنید و در خاطرتون داشته باشین. دو سه هفته قبل از شروع امتحان با فرزندتون صحبت کنید و اطمینان حاصل کنید که فرزندتون از امتحان خبر داره و میدونه که موضوع درسی که قراره در امتحان بیاد چی هستش. ازشون بخواین که با معلماشون در رابطه با روش های خوب مطالعه مشورت کنن و شما رو از این موضوع آگاه کنن. زمانی که فهمیدین امتحان راجع به چی هیتش میتونین برنامه ریزیتون رو شروع کنین.

*روزهای امتحان رو در تقویم خودتون مشخص کنین

*از بچه هاتون بخواین که طبق تقویم پیش برن، تکالیفشو رو به موقع و طبق برنامه انجام بدن

۲- برای هر درسی یک جدول زمان بندی طراحی کنید

هر موقع که اطلاعات کافی راجع به امتحان از فرزندانتو به دست آوردی شروع به برنامه ریزی کنید. این کار خیلی مهمه مخصوصا امتحاناتی که با هم و در یه روز انجام میشن. برای مثال بر حسب درس و امتحانی که فرزندتون داره بر حسب برنامه میتونین بهش بگین که روزانه چقدر باید از کتاب رو مطالعه کنه تا این که بتونه روز امتحان آماده باشه. اگر امتحانات پشت سر همن فرزندتون باید یاد بگیره که هر روز قسمتی از هر درس رو مطالعه کنه تا این که در نهایت برای امتحان آماده باشه. مثلا دوشنبه ریاضیات بخونه و عصرش تاریخ و….

۳- مطمئن شو که فرزندت همه ی وسایل لازم برای مطالعه رو داره مثل خودکار، دفتر و…

برای هر روزی که برای فرزندت برنامه ریزی میکنی دقت کن که فرزندت همه ی وسایل لازم برای مطالعه رو داشته باشه. مثال هایی از این دست مثل، مداد، پاک کن، خودکار و وسایل لازم و ضروری برای امتحان هستش

۴- از فرزندت امتحان بگیر

کار کردن با فرزند و امتحان گرفتن از اون، میتونه اون رو برای امتحان آماده کنه. زمانی که احساس کردی به قدر کافی با فرزندت کار کردی و آماده هستش میتونی ازش در منزل برای آمادگی بیشتر امتحان بگیری. با این کار پی خواهی برد که مشکلات فرزندت کجاهاست و میتونی بهش در رفع این مشکلات کمک کنی.

*اگه سوال های امتحانی رو آماده کردی، میتونی یه بار قبل از شروع مطالعه این امتحان رو از فرزندت بگیری و یه بار هم در پایان مطالعه، برای این که ببینی فرزندت چقدر پیشرفت کرده

۵- از ابزارهای مطالعه استفاده کن

بسته به سن فرزندانتون ممکنه لازم بشه که ابزارهای مختلف مطالعه استفاده کنین. این ابزارها ممکنه شامل، فلش کارد، وسایل الکارونیکی مثل برنامه های کامپیوتری و….. باشه. سعی کنید از روش های مطالعه ی بسیاری برای فرزندانتون استفاده کنید و ببینید کدومش روی بچه هاتون اثر بخشه.

۶-به علایم خستگی فرزندانتون دقت کنید

مطالعه میتونه برای هر سنی خیلی خسته کننده باشه. سعی کنین اینکار رو با فشار بر روی فرزندانتون انجام ندین. مطالعه نباید پیوسته و طولانی باشه. اگه احساس کردین که فرزندتون خسته شده بهش وقت استراحت بدین  به این ترتیب فرزندتون با استرس کمتری مطالعه خواهد کرد.

*هر چقدر در آرام نگه داشتن فرزندانتون موفق باشین به همون میزان اون ها نمرات بهتری کسب خواهند کرد

*از فرزندانتون بپرسین که کدوم قسمت براشون سخت تره و با همدیگه سعی کنید در رفع و حل اون قسمت همکاری کنین.

قسمت دوم – یاد دادن عادات خوب مطالعه

۱-هر روز یک ساعت برای مطالعه مشخص کنید

عادات خوب مطالعه زمانی کمک میکنن که شما از اول اون ها رو در منزل به فرزندانتون آموزش بدین، نه این که صبر کنید تا وقت امتحانات برسه و بعد شروع کنید. س سعی کنید این عادات خوب مطالعه رو هر چه زودتر شروع کنید. یک ساعت خاص مطالعه برای فرزندانتون مشخص کنید. با فرزندانتون مطالعه کنید زیرا این کار موفقیت اون ها رو در مدرسه رقم میزنه. این کار باعث میشه که یه الگوی خوب تو ذهن بچه تون شکل بگیره و در مقاطع بالاتر و دانشگاعی هم این عادات خوب مطالعه رو حفظ خواهد کرد.

*لازمه که این برنامه رو با فرزندتون مشورت کنین و نظرشو راجع به این موضوع بپرسین.

*مثلا میتونی به فرزندت بگی که یه ساعت مشخص برای مطالعه لازم داریم به نظرت چه ساعاتی برای این کار خوبن.

*بهشون نشون بده که روی نظرت وامیستی وخیلی در رابطه با این موضوع جدی هستی.

۲-مشخص کنید که چقدر مطالعه خواهید کرد

این زمان مطالعه برای رده های سنی مختلف متفاوته مثلا دانش آموزان راهنمایی نیاز دارن در روز بیشتر از یه ساعت مطالعه کنن در حالی که دانش آموزان ابتدایی به کمتر از یک ساعت مطالعه احتیاج دارن. به بچه هاتون هدف از مطالعه رو یاد بدین  و بهشون یادآور بشین که چقدر نیاز دارن برای امتحان خاص مطالعه کنن.

*همه چیز رو از قبل برای بچه هاتون شفاف سازی کنید

*میتونی بگی فرزندم الان ساعت پنجه و موقع مطالعه ست ما نیاز داریم که برای فلان امتحانت یه ساعت مطالعه کنیم.

۳- هر روز در جای خاص و همیشگی مطالعه کنید

یکی از عادات خوب مطالعه، مطالعه کردن در محل همیشگی هستش چون فرزندتون با جزئیات اون محل آشناست و حواسش پرت اطراف نمیشه. همچنین مکان راحتی برای مطالعه کردن باید باشه. اگه از محل همیشگی برای مطالعه استفاده کنید اون محل همیه یادآور مطالعه برای فرزندتون خواهد بود.

۴-فرزندانتون رو به مطالعه ی مستقل عادت بدین

مطالعه کردن با فرزندانتون یه فرصت عالی هستش برای این که دونین اونا در مدرسه چی میخونن و سطح یادگیری فرزندتون چقدره. به هر حال بعضی وقت ها هم لازمه که به فرزندتون یاد بدین خودش به تنهایی مطالعه کنه. فرصت دادن به فرزندانتون برای مطالعه به تنهایی ای امکان رو به اون ها خواهد داد که بفهمن چه روش های مطالعه ای بیشتر روشون تاثیر گذاره

۵-وقت استراحت بین مطالعه قرار بدین

یه عادت خوب دیگه برای مطالعه، دادن استراحت مابین مالعه هستش. این موضوع رو حتما باید در جدول زمان بندیتون بهش اهمیت ردین و زمان برای استراحت بگذارین.  برای مثال میتونین در ازای هر یک ساعت مطالعه برای فرزندتون پونزده دقیقه وقت استراحت بدین.

*در طول استراحت میتونین، میوه، اسنک، نوشیدنی و….. بخورین و میتونین برای رفع خستگی ماهیچه هاتون یه پیاده روی کوتاه بکنین یا موزیک گوش بدین.

*هر کاری میتونین در وقت آزاد انجام بدین که خوشحالتون میکنه، سپس با انرژی زیادتر میتونین به مطالعه برگردین.

*روش سوم

یک محیط بدون استرس آماده کنید

۱-اسنک های سالم تهیه کنید

یک جنبه و عامل مم در موفقیت تحصیلی تغذیه ی مناسب هستش. بچه ها نمیتونن درست مطالعه کنن وقتی که خسته و گرسنه هستن. پس به تغذیه ی فرزندانتون برسین.

*از جمله مواد غذایی مناسب میتونیم به هویج، سیب، کاهو و آبمیوه های طبیعی اشاره کنیم.

*حتما دقت کنید که فرزندتون به مقدار کافی آب بخوره، در طول روز این رو حتما بخاطر داشته باشین.

۲-تلویزیون رو خاموش کنید

بچه ها زمانی حواسشون جمع تره که فقط روی یه موضوع متمرکز بشن. پس چیزهایی که حواس بچه هاتون رو پرت میکنن رو ازشون دور کنین. یکی از این موارد تلویزیون هستش. تلویزیون رو با خاموش کردن از دسترس بچه هاتون دور کنید. حتی سعی کنید خودتون هم در زمان مطالعه ی فرزندتون تلویزیون تماشا نکنید چون این کار باعث حواس پرتی فرزندتون میشه

۳-با همسرتون در رابطه با این مسئله مشورت کنید

زمانی که موقع امتحانات بچه هاتون داره میرسه بهتره در خانواده این موضوع رو مطرح کنین تا این که همه بدونن و آگاه باشن.

*به عنوان مثال ممکنه با فرزندان دیگرتون هم در این زمینه صحبت کنید و بگین که خواهر یا برادرشون امتحان داره و بهتره که بیشتر رعایت کنه و با خواهر یا برادرش در مطالعه ی بهتر همکاری کنه مثلا صدای تلویزیون رو زیاد نکنه و…

۴-مطمئن شیین که فرزندتون شب ها به اندازه میخوابه

خوابیدن به اندازه یه فاکتور خیلی مهم برای موفقیت در امتحاناته. در زمان امتحانات و غیر از آن اطمینان حاصل کنید که فرزندانتون حداقل هشت ساعت در طول شب میخوابن. مخصوصا شب امتحان

*اگر فرزندتون یک برنامه ی منظم برای خوابیدن نداره مطمئنا نمره ی خوبی نخواهد گرفت. پس سعی کنید یک برنامه ی خواب برای فرزندتون تدارک ببینید

*و بیدار شدن در زمان مناسب هم خیلی تاثیر گذاره، پس سعی کنید این برنامه رو منظم برای فرزندتون بنویسین

۵-از رشوه دادن به فرزندتون پرهیز کنید

ممکنه برای این که فزندتون نمره ی خوب تو امتحان بگیر بهش رشوه بدین. بهترین راه به فرزند یاد دادن ارزش یادگیری هستش نه این که با وعده ی پول و …. اون ها رو به مطالعه وادار کنیم. این روش ممکنه برای زمان کمی تاثیرگذار باشه. زمانی که اون ها ارزش مطالعه رو بفهمن پیشرفت علمی زیادی خواهند کرد.

۶-با فرزندانتون آرام باشین

مهم نیست که چه روش مطالعه ای رو برای فرزندانتون در نظر میگیرین مهم اینه که در همه حالت آرامشتون رو حفظ کنین. زمانی که شما آرام باشین به بچه هاتون کمک خواهد کرد که در زمان خستگی ذهنشون به هم نریزه و به مطالعه کردن بعد از یه استراحت کوتاه ادامه بدن.

*به جای عصبانیت زمانی که فرزندتون نمیخواد مطالعه کنه، سعی کنید دنبال راه حل باشید

*میتونین بهش بگی که فرزندم میتونیم به جای چهل دقیقه، بیست دقیقه مطالعه کنیم و بعد یه استراحت کوتاه بکنیم و بعد دوباره شروع کنیم.

*ممکنه بگی فرزندم دارم میبینم که ین جاهایی رو اشتباه حل میکنی، نظرت چیه یه امتحان کوچولو ازت بگیرم تا این که ببینیم اشکال کار کجاست?

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا