دخترونهسلامت و بهداشت

انواع پد و نوار بهداشتی و طریقه استفاده از آن

استفاده از نوار بهداشتی روند سخت و پیچیده ای ندارد اما این مهم تنها تا زمانی است که شما نوار بهداشتی‌های روتین و ساده گذشته را استفاده می کردید.به محض اینکه شکل و مدل نوار بهداشتی تغییر پیدا می‌کند همه دختران با مشکل روبرو می‌شوند. نوار بهداشتی در گذشته با شکل و طرح‌های بسیار متنوعی که این روزها به وفور هم یافت می شود وجود نداشت.

بلکه یک پارچه پنبه ای بود که خانم ها در لباس زیر خود قرار می دادند تا مانع از نشت خون به لباسشان شوند؛ اما این روزها نوار بهداشتی شکل‌های بسیار متنوع و متفاوتی پیدا کرده است.

به عنوان مثال:

  • فنجان قاعدگی
  • تامپون
  • نوار بهداشتی تینکس
استفاده از نوار بهداشتی این روزها به دلیل تنوع بسیار زیاد این محصول قدری تفاوت پیدا کرده است از همین رو در مقاله پیش رو سعی بر آن داریم تا پیرامون هر یک و نحوه استفاده از آن‌ها مطالبی را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم پس با ما همراه باشید.

انواع نوار بهداشتی و استفاده از نوار بهداشتی

استفاده از نوار بهداشتی بسته به نوع نواری که استفاده می‌شود تفاوت دارد. برخی از آن ها بسیار ساده تنها با کشیدن چسب اضافه آن که قدری بین لباس زیر و نوار چسبندگی ایجاد می‌کند روند نصب آن طی می شود. اما برخی دیگر به دلیل شکل و ترکیب خاصی که دارند نحوه استفاده از آن ها متفاوت است؛ اما اگر بخواهید با انواع نوار بهداشتی‌های متفاوت آشنا شوید به صورت مختصر پیرامون چند مورد از آن ها مطالبی را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

پدهای یک بار مصرف

پدهای یک بار مصرف که مخصوص برای شب هستند و با یک لایه نازک و بلند ساخته می‌شوند.
این پدها به قدری ظریف هستند که وجود آن را در لباس زیر خود احساس نمی‌کنید و عموما برای پیش از قاعدگی یا روزهای پایانی توصیه می‌شود؛ زیرا برخی از خانم ها به دلیل قطر بسیار کم این پدها دلواپس نشت خون به لباس و رختخواب خود هستند.

  • پدهای معطر
  • پدهای ساده
  • پدهای بزرگ و کوچک
  • پد مخصوص شب و پد مخصوص روز
پدها ساده ترین نوع نوار بهداشتی است که به صورت ساده و معطر به فروش می رسد و بسته به نیاز و علاقه مندی شما قابل تهیه است.

پدهای قابل شستشو

در گذشته خانم‌ها از پارچه‌های پنبه‌ای برای دوران قاعدگی خود استفاده می‌کردند که این امر نیز امروزه به شکل متفاوت‌تری دنبال می‌شود.
پدهای نخی که تنها برای یک دوره قابلیت استفاده ندارند بلکه شما می توانید تا مدت‌ها از آن استفاده کنید. این پدها درست شبیه نوار بهداشتی داخل لباس زیر قرار داده می‌شود.
خانم‌ها می‌توانند از دو یا سه پد قابل شستشو استفاده کنند و روزی سه بار به تعویض آن بپردازند و هر بار پس از شستن و خشک کردن آن در آفتاب یا عدم وجود آفتاب آن را با اتو خشک و ضد عفونی کنند و مجدد از آن استفاده شود.

  • پدهای پارچه‌ای دست دوز خانگی
  • پدهای پارچه‌ای تولید کارخانه‌های نوار بهداشتی
یکی از قدیمی‌ترین نوار بهداشتی‌های که از گذشته تا کنون استفاده از آن همچنان رواج دارد پدهای قابل شستشو است. عموما خانم‌هایی که به نوار بهداشتی‌های پنبه‌ای حساسیت دارند از این محصول استفاده می‌کنند.

تامپون فنجان قاعدگی

تامپون فنجان قاعدگی از نوع نوار بهداشتی با قابلیت شستشو است و برای کسانی که می‌خواهند در هزینه‌های مصرفی خود صرفه جویی داشته باشند گزینه انتخابی مناسبی است. استفاده از تامپون فنجان قاعدگی شاید برای بار اول قدری سخت باشد، اما ما به شما یک راهکار مؤثر را توصیه می کنیم. این نوار بهداشتی شبیه یک قیف است که با استفاده از مواد سیلکونی ساخته شده و قابلیت انعطاف پذیری آن بسیار بالا است.

زمانی که از آن استفاده می کنید خون داخل کاسه جمع می شود و شما می توانید با خالی کردن خون داخل کاسه از آن دوباره استفاده کنید. به شما توصیه می‌شود هر ده ساعت یک بار روند شستشوی آن را دنبال کنید. برای راحتی بیشتر در حین استفاده به شما توصیه می کنیم پیش از استفاده آن را داخل آب جوش بیندازید تا به خوبی نرم و انعطاف پذیر شود.

  • با استفاده از اب شستشوی آن دنبال شود
  • برای استفاده توصیه می‌شود از روغن ومواد لغزنده دیگر استفاده نشود زیرا به بافت اصلی آن آسیب وارد می‌شود.
فنجان‌ها بر اساس اندازه دهانه رحم شما قابل تهیه است تعداد زایمان‌ها در نوع انتخابی این کاپ تاثیر دارد. فرایند جایگذاری آن اگر به درستی به انجام نرسد شما دردی را در ناحیه دستگاه تناسلی خود احساس می‌کنید که زود گذر است.

نوار بهداشتی تینکس

پزشکان به این امر بسیار توصیه می‌کنند که در دوران قاعدگی از نوار بهداشتی استفاده خیلی کم شود تا بسته شدن فضای مرتبط با دهانه رحم و دستگاه تناسلی سبب بروز بیماری های عفونی و قارچی نشود. زمانی که خانمی برای مدت طولانی از یک نوار بهداشتی استفاده می کند بدون شک محیط را بستری مناسب برای رشد میکروب های و بیماری های عفونی شکل می دهد.
از همین رو توصیه می شود از نوار بهداشتی تینکس استفاده شود.

استفاده از نوار بهداشتی تینکس چگونه است؟

این نوار بهداشتی درست شبیه لباس زیر شما است با این تفاوت که یک پد مخصوص و جاذب با لایه ای بسیار نازک داخل لباس قرار داده شده است تا مانع از نشت خون به لباس روی شما شود. شما می توانید با پوشیدن این نوار بهداشتی شبیه لباس زیر روند استفاده از آن را دنبال کنید.

  • نوار بهداشتی شبیه لباس زیر شما است
  • این نوار شبیه نوار بهداشتی های روتین نیست تنها یک لایه مشمایی در محصول اضافه شده است.
استفاده از نوار بهداشتی تینکس روند سخت و پیچیده‌ای را ندارد و شما به راحتی می‌توانید پیش از شروع عادت ماهانه آن را با خود همراه داشته باشید تا به محض مشاهده لکه لباس زیر خود را با این شورت مخصوص تعویض کنید.

نوار بهداشتی معمولی

 نوار بهداشتی‌های روتینی که خانم‌های در زمان قاعدگی خود استفاده می‌کنند دو نمونه است. نوار بهداشتی بالدار و نوار بهداشتی ساده که روند نصب هر کدام متفاوت است. طریقه استفاده از نوار بهداشتی بالدار ساده است دو نوار چسبی در کنار های آن دیده می‌شود که سبب محکم تر شدن آن روی لباس زیر شما می شود.
در حالی که همین نوار بهداشتی به شکل ساده این دو لبه اضافه را ندارد و تنها از چسب پشت آن برای اتصال به لباس زیر استفاده می شود.

  • نوار بهداشتی مشبک
  • نوار بهداشتی ساده
  • نوار بهداشتی بال دار و بدون باله
نوار بهداشتی‌های بالدار به دلیل باله‌های که در اطراف آن قرار دارد ساده‌تر و محکم‌تر روی لباس زیر شما فیکس می‌شود. توصیه می‌شود برای زمان های که خارج از منزل هستید از این سبک نوار بهداشتی استفاده کنید.

نوار بهداشتی مردانه

پد بهداشتی مردانه یا نوار بهداشتی مردانه چیست ؟ با کمک نوار بهداشتی مردانه می‌توانید مانع از بروز ترشحات مردانه روی لباس‌زیر خود شوید. نوع طراحی این محصول بر اساس ساختار آناتومی بدن آقایان در نظر گرفته‌شده است تا در حین استفاده احساس بدی برای شما حادث نشود. به‌کارگیری مواد جذب‌کننده در فرمولاسیون ساخت این پدها بهداشتی حتی قطرات ادرار را جذب و مانع از نشت آن به لباس‌زیر می‌شود. مردان جوان، میان‌سال و کهن‌سال در هر موقعیت شغلی و سنی می‌توانند از این محصول برای راحتی بیشتر استفاده کنند. نوارهای کناری این پد بهداشتی مانع از افتادن آن از لباس‌زیر شما می‌شود و شما می‌توانید با استفاده از لباس‌های معمولی که همیشه به تن دارید از این نوار بهداشتی استفاده کنید. این محصول بسیار سبک است و قابلیت استفاده و حمل‌ونقل آن به‌راحتی برای شما فراهم است.

  • نوار بهداشتی مردانه چسب‌دار
  • پدهای متناسب با آناتومی بدن آقایان
  • جذب قطرات ادرار متوسط تا شدید
از بی‌اختیار متوسط تا شدید از این نوار بهداشتی مردانه می‌توان استفاده کرد. در حین خواب، فعالیت‌های ورزشی، فعالیت‌های کاری و در زمان استراحت پدهای مردانه قابلیت استفاده را برای شمافراهم کرده است.

شیوه‌های استفاده از نوار بهداشتی

استفاده از نوار بهداشتی بسیار ساده است اما باز آموزش آن را به شما خواهیم داد.

طرز گذاشتن نوار بهداشتی های روتین بال دار

استفاده از نوار بهداشتی‌های بالدار :

  • نوار بهداشتی با یک پوشش چسبی در نظر گرفته شده است که شما در ابتدا این لایه را از نوار جدا می کند. سپس قسمتی که چسبندگی آن با دست کامل احساس می‌شود را روی لباس زیر خود قرار دهید.
  • پس از قرار دادن با دست خود به خوبی نوار را روی لباس فشار دهید تا از سفت شدن آن مطمئن شوید.
  • پس از چهار ساعت نوار بهداشتی را برداشته و داخل یک روزنامه یا دستمال کاغذی بزرگ قرار دهید.
  • در یک نایلون و سپس داخل سطل زباله بیندازید.
  • استفاده از نوار بهداشتی بالدار نیز به همین شکل است کافی است لایه چسبی دو طرف نوار که شبیه پروانه است را جدا و سپس روی لباس زیر خود فیکس کنید.
نوار بهداشتی بالدار قدرت نگه دارندگی بیشتری نسبت به نوار بهداشتی ساده دارد؛ زیرا از سه چسب برای سمت راست سمت چب و لایه مرتبط با رویه لباس زیر شما بهره گرفته است. این امر در حالی است که نوار بهداشتی ساده تنها از یک لایه برای اتصال به لباس زیر استفاده کرده است.

استفاده از نواربهداشتی قابل شستشو

استفاده از نوار بهداشتی قابل شستشو دیگر شبیه نوار بهداشتی‌های مشبکی و بالدار یا ساده دنبال نمی‌شود. برای استفاده از آن ها نیاز به ضد عفونی کردن و شستشوی اصولی نیست زیرا پس از استفاده تعویض و دور انداخته می‌شود. برخی از خانم ها به دلیل حساسیت به نوار بهداشتی یا روند تکرار استفاده از نوار از گذشته تا کنون به شکل سنتی همچنان تمایل دارند از پدهای قابل شستشو استفاده کند. به این دسته از افراد توصیه می شود

  • دستمال‌های پارچه ای را زود به زود تعویض و فوراً با آب سرد و صابون آن را بشورند.
  • پس از شستشو در مجاورت با آفتاب حتماً دستمال‌ها خشک شود در غیر این صورت از اتو برای ضد عفونی کردن آن استفاده شود.
  • در صورتی که لکه‌ای روی دستمال پارچه ای مشاهده شد می‌توانید با وایتواژن و آب آن را از بین ببرید؛ اما اگر لکه پاک نشد حتماً آن را دور بیندازید.
  • برای اینکه خون به لباس شما ترشح نکند توصیه می‌کنید از شرت‌های لایه پلاستیکی یا به اصطلاح شورت‌های شورتواژن استفاده شود.
نوار بهداشتی‌های قابل شستشو شبیه نوار بهداشتی‌های روتین که خانم‌ها استفاده می کنند روی لباس زیر قرار داده می شود با این تفاوت که چسبی دیگر برای نگه داری آن وجود ندارد. بلکه ضخامت و بافت پارچه استفاده شده است که سبب جذب بین پد قابل شستشو با لباس زیر شما می شود.

نحوه استفاده از نوار بهداشتی تامبون

استفاده از نوار بهداشتی تامبون که یکی از پر طرفدارترین نوار بهداشتی برای زنان کشورهای توسعه یافته است روند بسیار ساده ای را دنبال می کند. تامبون از پنبه جاذب ساخته شده است و زمانی که داخل واژن قرار داده می شود به سرعت خون را جذب و مانع از نشت آن به لباس زیر می شود. تامبون های یک بار مصرف بهتر است هر هشت ساعت تعویض و پس از استفاده دور انداخته شود. برای استفاده از این پد بهداشتی به راهکارهای ارائه شده توجه کنید.

  • ابتدا دست های خود را با آب و صابون به خوبی بشورید و لایه پلاستیکی تامبون را بردارید.
  • با حالتی راحت بنشینید و با یک دست خود دهانه رحم خود را باز کنید و با دست دیگر تامبون را از قسمت نازک‌تر به داخل فشار دهید.
  • زمانی که لوله بزرگ تر داخل واژن شد فشار دادن برای وارد شدن تامبون را متوقف کنید.
  • پس از وارد شدن از انگشت وسطی خودتان همراه با شصت برای خارج کردن اپلیکاتور استفاده کنید. مطمئن شوید که نخ از واژن خارج شده باشد تا در زمان خارج کردن تامبون با مشکل جدی روبرو نشوید.
  • اگر احساس ناراحتی می کنید مطمئن باشید که نوار بهداشتی تامبون را به خوبی داخل واژن قرار نداده اید. بدون شک برای بار دوم و سوم دستتان می آید که چطور باید از آن استفاده کنید.
نوار بهداشتی تامبون به دلیل جذب بسیار بالایی که دارد برای مربیان استخر و کسانی که باید برای مدتی در آب فعالیت داشته باشند گزینه انتخابی مناسبی محسوب می شود. روند استفاد از آن ساده است کافی است یک بار امتحان شود.

طرز گذاشتن نوار بهداشتی دوران قاعدگی فنجان قاعدگی

استفاده از فنجان قاعدگی روند سخت و پیچیده ای ندارد.کافی است یک بار امتحان کنید تا بار مالی خود برای خرید نوارهای بهداشتی به حداقل ممکن برسانید.
شما می‌توانید کاپ قاعدگی را داخل ظرف آب جوش بیندازید به شکلی که کاپ به سطح زیرین و کنارهای قابلمه برخورد نکند و شکل اولیه خود را به دلیل حرارت بالا از دست ندهد. پس از اینکه به خوبی سرد شد اما همچنان نرمی خود را داشت دیگر زمان استفاده از آن فرا رسیده است. بنا به دلایلی ممکن است در حین استفاده از فنجان با نشت و مشکل جدی روبرو شوید.

  • اگر درون رحم شما دستگاه iud قرار داشته باشد قدری استفاده از کاپ قاعدگی شما را با مشکل روبرو می کند.
  • ویژگی و شکل دهانه شما به دلیل شکاف های ناشی از زایمان، عقب رفتگی دهانه رحم و یا زخم شدن و کوتاه شدن آن می تواند دلیل دیگری برای حس ناراحتی در شما در حین استفاده از کاپ قاعدگی باشد.
  • در نهایت اندازه نامناسب و سایز کاپ می تواند دلیل دیگری باشد که باید با توجه به تعداد زایمان های خود و سن و سالتان سایز آن را انتخاب کنید.
  •  انداز ۲۳، ۲۸، ۳۲ و ۳۷ اندازه های است که برای خرید در پیش روی شما است.
کاپ قاعدگی باید متناسب با اندازه دهانه رحم شما استفاده شود که این امر بسته به زایمان و مشکلات و بیماری های زنانه شما ارتباط مستقیم دارد. دختر خانم های باکره اگر نگران آسیب دیدن پرده بکارت خود هستند بهتر است از این کاپ ها تا پیش از ازدواج استفاده نکنند.

استفاده از نوار بهداشتی تینکس

استفاده از نوار بهداشتی تینکس را اگر تا کنون نمی دانستید از این پس با آن آشنا شوید. این سبک از نوار بهداشتی درست شبیه لباس زیر شما است اما وجود یک لایه مشمایی این تفاوت را بارز تر به تصویر کشیده است. نوار بهداشتی تینکس به دلیل عدم تبادل هوا باعث بروز بیماری های قارچی می شود؛ اما ظرفیت جذب بالای آن در دوران قاعدگی یکی از شعارهای اصلی ارائه این محصول به بازار محسوب می شود.

در روزهای اولیه که حجم خونریزی زیاد است می‌توانید از این محصول همراه با یک پد بهداشتی استفاده کنید.

طرز گذاشتن نوار بهداشتی تینکس

  • در ابتدا توصیه می شود مدت زمان استفاده از آن خیلی طولانی مدت دنبال نشود.
  • حتماً در دورانی که خونریزی شما زیاد است از پدهای بهداشتی همراه با این شورت پلاستیکی استفاده شود
  • در روزهای که خونریزی کمتری دارید توصیه می شود دوش بگیرید و از هیچ نوار بهداشتی استفاده نکنید.
نوار بهداشتی تینکس برای کسانی که با خون ریزی خیلی شدیدی روبرو می شوند گزینه انتخابی ایده الی است زیرا علاوه بر پد این شورت مخصوص مانع از نشت خود می شود.

 نکات پایانی پیرامون استفاده از نوار بهداشتی

استفاده از نوار بهداشتی همان طور که در طی این مقاله به آن اشاره شد بسته به نوع نوار بهداشتی شکل استفاده از آن نیز برای شما تفاوت پیدا می کند. از همین رو پیش از خرید از هر کدام از محصولات باید روند استفاده از آن را به خوبی بیاموزید.

  • نوار بهداشتی های یک بار مصرف را بهتر است پس از هر هشت سال دور انداخته شود.
  • نوار بهداشتی های نخی پارچه ای را می توانید پس از هر هشت ساعت شسته و با خشک شدن آن در آفتاب مجدد از آن استفاده کنید.
  • نوار بهداشتی های که شبیه لباس زیر شما هستند مثل تینکس را نیز بهتر است مرتب شسته و استفاده شود.
  • استفاده از نوار بهداشتی های کاپی مثل کاپ قاعدگی نیز در مواقعی که به آب دسترسی ندارید برای شستشوی آن بهتر است با دستمال کاغذی پس از خالی شدن به خوبی تمیز شود.
  • پدهای روزانه نیز هر چهار ساعت یک بار باید تعویض شود.

توصیه‌های در دوران قاعدگی

توصیه می شود حتماً:

  • استحمام هر روزه در لیست کاری شما در دوران قاعدگی قرار داده شود.
  • از غذاهای مقوی استفاده شود تا در این دوران دچار ضعف نشوید.
  • ترجیحاً کارهای سنگین و سخت را در دوران قاعدگی خود بهتر است کنسل کنید.
  • ورزش های سخت و پیاده روی های طولانی مدت در دوران قاعدگی به سلامت شما آسیب وارد می کند.
  • اصول و قواعد استفاده از نوار بهداشتی را به خوبی بیاموزید.
استفاده از نوار بهداشتی بسته به نیاز شما شکل آن تفاوت پیدا می کند. اگر در مسافرت هستید، در محیط کار به سر می برید یا منزل تشریف دارید بسته به نیاز و مقدار خون ریزی خود می توانید یک نوار بهداشتی موثر و کار آمد استفاده کنید.

در صورتی که به فکر خرید نوار بهداشتی با قیمت مناسب و تضمین کیفیت کالا هستید پیشنهاد میکنیم از طریق فروشگاه نوجوانی اقدام کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫19 دیدگاه ها

  1. سلام لطفا به سوالم که در قسمت ازدواج با کوچکتر هست پاسخ دهید

    ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا